1. RANCANGAN PENGAJARAN
a) OBJEKTIF PENGAJARAN
- dinyatakan dengan jelas, tepat dan ringkas
- meliputi semua isi pengajaran dan sukatan pelajaran
b) ISI PENGAJARAN
- Isi penting dicatatkan
- Disusun mengikut peringkat mudah ke susah (mengikut perkembangannya)
- Eksperimen-eksperimen dicatatkan (jika perlu)
2. PENGAJARAN
a) INDUKSI SET (PERMULAAN)
- Mendapatkan perhatian pelajar
- Membangunkan motavsi
- Tajuk, tujuan pelajaran dinyatakan dan menstruktur
- Membuat hubungan (tajuk pelajaran dengan pelajaran terdahulu ata kejadian-kejadian semasa) atau lain-lain.
b) PENYAMPAIAN
Kelancaran (face)
- Dapat menyampaikan pelajaran dengan lancar, teratur dan mengikut kemampuan pelajar.
Kejelasan Penerangan
- Boleh menerangkan sesuatu dengan jelas
- Menggunakan istilah/bahasa yang betul
- Memberi penekanan terhadap perkara-perkara penting
- Tidak ragu-ragu dengan pelajaran yang disampaikan
Penglibatan Pelajar
- Pelajar melibatkan diri di dalam aktiviti pengajaran
- Dapat menimbulkan minat pelajar
- Menunjukkan kemesaran dengan pelajar
c) PERHATIAN KEPADA PELAJAR
- Sentiasa memerhati dan mengawasi pelajar dalam kelas
- Dapat mengesan pelajar-pelajar yang lemah/tidak memahami pelajar itu
- Memberi tunjuk ajar/perhatian yang lebih kepada pelajar-pelajar lemah
d) TEKNIK PENYOALAN
- Soalan-soalan terang/jelas
- Soalan berbagai peringkat
- Menggunakan pelbagai teknik dalam penyoalan :-
i) Perhentian sebentar
ii) Mencari penjelasan lanjut
iii) Alih tumpuan
iv) Ubah haluan
v) Menjemput sukarelawan dan bukan sukarelawan
vi) Menyiasat
e) PENGGUNAAN PAPAN PUTIH
- Tulisan atau grafik teratur, terang dan jelas
- Menggunakan ruang dengan sistematik
- Penggunaan warna dan kelainan
f) PENGGUNAAN ALAT BANTUAN MENGAJAR
- Sesuai dengan isi pelajaran
- Terang dan berkaitan
- Dapat menggunakan dengan berkesan
- Menarik minat pelajar
- Pencapaian objektif
g) PENGENDALIAN EKSPERIMAN
- Memberi arahan yang jelas
- Memastikan pelajar tahu tujuan dan cara melakukan eksperimen
- Memastikan semua pelajar mengambil bahagian
- Mengambil langkah-langkah keselamatan yang perlu
- Memberi tunjuk ajar kepada pelajar-pelajar lemah
- Memastikan alat-alat dibarisi dan dikemas selepas eksperimen
h) PENILAIAN
- Membuat penilaian terhadap pengajarannya
- Soalan/latihan dapat mengukur pencapaian objektif
- Memberi kerja-kerja lanjutan/homework (jika perlu)
i) PENUTUP
- Memberitahu hasrat
- Merumuskan isi pelajaran
- Menunjukkan gambaran keseluruhan dengan menghubungkan topik-topik kecil atau isi-isi pengajaran
3. KAWALAN BILIK DARJAH
a) DISPLIN KELAS
- Kelas berjalan mengikut masa
- Meja dan kerusi tersusun/teratur
- Pelajar tidak merosakkan peralatan kelas
- Memastikan pelajar mematuhi peraturan
- Memastikan keadaan bilik darjah bersih, kemas dan teratur sebelum atau selepas kelas
b) INTERAKSI
- Guru pelajar - mesra
- Pelajar-pelajar - sopan-santun
- Pelajar-bahan - cermat
- Pelajar dengan guru - hormat-menghormati
c) KETRAMPILAN GURU
Kelakuan guru di dalam kelas
- Mempunyai sifat kepimpinan/keibuan dan kebapaan
Pakaian
- Kemas/bersih
- Sesuai dengan tugas
- Elok dipandang
Kemesraan
- Bertimbang rasa
- Hormat-menghormati
- Mudah bergaul
Kesopanan
- Lembah-lembut
- Bahasa yang teratur dan bersopan
- Mudah difahami
Keyakinan Guru
- Suara dan peribadi yang menyakinkan
Komunikasi
- Lancar dan jelas
- Mudah difahami