KRITERIA DALAM PENYELIAAN

1. RANCANGAN PENGAJARAN

a) OBJEKTIF PENGAJARAN
- dinyatakan dengan jelas, tepat dan ringkas
- meliputi semua isi pengajaran dan sukatan pelajaran

b) ISI PENGAJARAN
- Isi penting dicatatkan
- Disusun mengikut peringkat mudah ke susah (mengikut perkembangannya)
- Eksperimen-eksperimen dicatatkan (jika perlu)


2. PENGAJARAN

a) INDUKSI SET (PERMULAAN)
- Mendapatkan perhatian pelajar
- Membangunkan motavsi
- Tajuk, tujuan pelajaran dinyatakan dan menstruktur
- Membuat hubungan (tajuk pelajaran dengan pelajaran terdahulu ata kejadian-kejadian semasa) atau lain-lain.

b) PENYAMPAIAN

Kelancaran (face)
- Dapat menyampaikan pelajaran dengan lancar, teratur dan mengikut kemampuan pelajar.

Kejelasan Penerangan
- Boleh menerangkan sesuatu dengan jelas
- Menggunakan istilah/bahasa yang betul
- Memberi penekanan terhadap perkara-perkara penting
- Tidak ragu-ragu dengan pelajaran yang disampaikan

Penglibatan Pelajar
- Pelajar melibatkan diri di dalam aktiviti pengajaran
- Dapat menimbulkan minat pelajar
- Menunjukkan kemesaran dengan pelajar

c) PERHATIAN KEPADA PELAJAR

- Sentiasa memerhati dan mengawasi pelajar dalam kelas
- Dapat mengesan pelajar-pelajar yang lemah/tidak memahami pelajar itu
- Memberi tunjuk ajar/perhatian yang lebih kepada pelajar-pelajar lemah

d)  TEKNIK PENYOALAN

- Soalan-soalan terang/jelas
- Soalan berbagai peringkat
- Menggunakan pelbagai teknik dalam penyoalan :-
   i) Perhentian sebentar
  ii) Mencari penjelasan lanjut
 iii) Alih tumpuan
 iv) Ubah haluan
  v) Menjemput sukarelawan dan bukan sukarelawan
 vi) Menyiasat

e) PENGGUNAAN PAPAN PUTIH

- Tulisan atau grafik teratur, terang dan jelas
- Menggunakan ruang dengan sistematik
- Penggunaan warna dan kelainan

f) PENGGUNAAN ALAT BANTUAN MENGAJAR

- Sesuai dengan isi pelajaran
- Terang dan berkaitan
- Dapat menggunakan dengan berkesan
- Menarik minat  pelajar
- Pencapaian objektif

g) PENGENDALIAN EKSPERIMAN
- Memberi arahan yang jelas
- Memastikan pelajar tahu tujuan dan cara melakukan eksperimen
- Memastikan semua pelajar mengambil bahagian
- Mengambil langkah-langkah keselamatan yang perlu
- Memberi tunjuk ajar kepada pelajar-pelajar lemah
- Memastikan alat-alat dibarisi dan dikemas selepas eksperimen

h) PENILAIAN

- Membuat penilaian terhadap pengajarannya
- Soalan/latihan dapat mengukur pencapaian objektif
- Memberi kerja-kerja lanjutan/homework (jika perlu)

i) PENUTUP

- Memberitahu hasrat
- Merumuskan isi pelajaran
- Menunjukkan gambaran keseluruhan dengan menghubungkan topik-topik kecil atau isi-isi pengajaran


3. KAWALAN BILIK DARJAH

a) DISPLIN KELAS

- Kelas berjalan mengikut masa
- Meja dan kerusi tersusun/teratur
- Pelajar tidak merosakkan peralatan kelas
- Memastikan pelajar mematuhi peraturan
- Memastikan keadaan bilik darjah bersih, kemas dan teratur sebelum atau selepas kelas

b) INTERAKSI

- Guru pelajar                        - mesra
- Pelajar-pelajar                     - sopan-santun
- Pelajar-bahan                      - cermat
- Pelajar dengan guru            - hormat-menghormati

c) KETRAMPILAN GURU

Kelakuan guru di dalam kelas
- Mempunyai sifat kepimpinan/keibuan dan kebapaan

Pakaian
- Kemas/bersih
- Sesuai dengan tugas
- Elok dipandang

Kemesraan
- Bertimbang rasa
- Hormat-menghormati
- Mudah bergaul

Kesopanan
- Lembah-lembut
- Bahasa yang teratur dan bersopan
- Mudah difahami

Keyakinan Guru
- Suara dan peribadi yang menyakinkan

Komunikasi
- Lancar dan jelas
- Mudah difahami