PANDUAN MENJALANKAN PROGRAM MENTORING
Dalam
melaksanakan program mentoring di MRSM beberapa langkah-langkah perlu diberi perhatian. Ia meliputi polisi mentoring, ciri-ciri yang perlu dipertimbangkan
semasa memilih mentor, proses pelaksanaan program mentoring serta peranan dan
tanggunjawab individu yang terlibat
Dalam
melaksanakan program mentoring di MRSM beberapa langkah-langkah perlu diberi
perhatian. Ia meliputi polisi mentoring, ciri-ciri yang perlu dipertimbangkan
semasa memilih mentor, proses pelaksanaan program mentoring serta peranan dan
tanggunjawab individu yang terlibat.
1. POLISI
- Pemilihan mentor, insentif, terma dan syarat, tanggungjawab pengetua
2. PELAKSANAAN PROGRAM MENTORING
- Ciri mentor, sumber-sumber yang diperlukan, logistik
3. TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB
- Pengetua,TPHEA, Ketua Jabatan, Guru Kanan, Mentor, Mentee
1. POLISI
a. Pemilihan Mentor
- ◦ Mesti sekurang kurangnya mempunyai
10 tahun pengalaman mengajar
- ◦ Mempunyai prestasi cemerlang dalam
pengajaran dan pembelajaran
- ◦ Dihormati di kalangan masyarakat
maktab kerana integritinya.
- ◦ Mengajar di MRSM yang sama.
- ◦ Sebaik-baiknya daripada subjek dan
jabatan yang sama.
- ◦ Pernah mengikuti latihan kepakaran
sebagai mentor.
b. Insentif
Mentor adalah dipilih oleh Pengetua/Pengarah.Cadangan-cadangan
adalah tertakluk kepada persetujuan /pengesahan daripada BPM dan BSM.
Mentor yang berjaya akan
dipertimbangankan untuk kenaikan pangkat dan anugerah cemerlang.
Mentor dikecualikan daripada
tanggungjawab bukan akademik seperti penyelaras program lain di maktab/kolej
Mentor diberi ganjaran berbentuk wang
tertakluk kepada budibicara
(Discretionary Monetary Reward)
Kedudukan(status) mentor akan dikaji
semula dalam usaha meringkan beban dan tanggungjawab mereka(Contoh: Dalam
konteks beban mengajar: Jumlah waktu mengajar seseorang mentor seharusnya tidak
melebihi 20 selamasa seminggu; Dari segi kedudukan pula, peranan mentor
patutlah diiktiraf oleh MARA)
c.
Terma dan syarat
Untuk memastikan program mentoring
berjalan lancar dan berkesan, pihak sekolah perlu memberi perhatian kepada
langkah-langkah penting seperti berikut
◦ Nisbah mentor-mentee mestilah tidak
melebihi 3 mentee –1 mentor (Bagi guru cemerlang tidak melebihi 2 mentee)
◦ Perlantikan adalah untuk tempoh 1
tahun pengajian dan boleh diperbaharui(sekiranya ada keperluan)
◦ Dalam setiap jabatan di maktab
mestilah ada sekurang-kurangnya seorang mentor terlatih
◦ Mentor tidak bertanggungjawab di
atas perletakan jawatan mentee.
◦ Sebelum perlantikan, setiap mentor
mestilah menjalani latihan mentoring terlebih dahulu.
Mentor mestilah membuat
catatan atau merekod semua aktiviti mentoring
dalam buku log yang akan
digunakan untuk tujuan statistik dan kajian
semula di akhir tahun.
d. Tanggungjawab Pengetua
Mentoring memainkan peranan penting
dalam mengorientasikan guru-guru
baru. Justeru keberkesanan dan kejayaan
mereka bergantung kepada sokongan padu daripada
pengetua
Berikut ialah panduan untuk
pengetua/pengarah :
·
Menunjukkan minat dan perhatian di
atas kehadiran guru baru. Mereka merupakan menentu kepada kejayaan
program mentoring maktab dengan mewujudkan suasana yang mengalakkan
perkembangan/kemajuan program.
·
Mempamerkan sokongan dalam semua
program mentoring dan memastikan semua warga maktab turut menyokong program
ini.
·
Memudahkan proses mentoring dengan
memastikan halangan-halangan birokrasi dan lain-lain diminimakan..
·
Memperuntukkan masa supaya mentee
dan mentor dapat bertemu dan mencerap pengendalian kelas masing-masing.
·
Memastikan mentee bertugas di
tempat yang berdekatan dengan mentor.
·
Memastikan setiap mentor telah
menerima latihan mentoring.
·
Memastikan setiap mentor menerima
semua alatan dan sumber yang diperlukan dalam melaksanakan tugas mereka.
·
Menetapkan kekerapan pertemuan(1
kali dalam 1 semester) antara jabatan-jabatan yang mengendalikan program
mentoring untuk meningkatkan usahasama demi pembangunan professionalisme guru.
·
Memastikan jumlah waktu mengajar
yang adil dan tidak membebankan(maksima 20 selamasa seminggu)
·
Memastikan pihak-pihak lain yang
berkaitan seperti ibu bapa dan pelajar-pelajar dimaklumkan mengenai tujuan
program mentoring ini diadakan.
·
Menghormati kerahsian hubungan dan
jalinan kerja antara mentor dan mentee
·
Menghantar laporan tahunan program
mentoring kepada Pengarah BPM mengikut format yang ditetapkan.
2. PELAKSANAAN PROGRAM MENTORING
A. CIRI MENTOR
·
Mereka bersifat terbuka dan jujur
·
Mereka sering memberi pendapat yang
membina, berdedikasi dan mempunyai keghairahan terhadap tugas.
·
Mereka memiliki emosi yang matang
dan boleh menghadapi reality.
·
Mereka adalah asertif tetapi
prihatin
·
Mereka mempunyai kemahiran
interpersonal yang baik seperti berkeupayaan menjalinkan hubungan,
berkomunikasi, mendengar, menyoal, mengurus konflik dan member motivasi.
·
Mereka faham tentang kebimbangan
dan pengalaman yang dilalui oleh seorang guru baru.
·
Mereka merupakan contoh yang baik
dan segani di sekolah.
B. SUMBER-SUMBER
YANG DIPERLUI
Sumber-sumber yang diperlukan oleh
mereka yang terlibat dalam
program mentoring
adalah seperti berikut :
·
Buku Panduan
Kurikulum
·
Spesifikasi
Kurikulum Subjek(Silibus)
·
Buku Skema Kerja
·
Fail Persediaan
Mengajar
·
Buku teks dan
rujukan
·
Buku Panduan “A
Framework for teaching”
·
Buku Panduan
Mentoring
·
Kalendar
Persekolahan(Planner)
·
Buku Panduan
Homeroom
·
Buku Peraturan
Maktab
·
Panduan Etika
Perguruan
·
Senarai aktiviti
kokurikulum yang ditawarkan di maktab
·
Buku Panduan”Schoolwide
Enrichment Model”(SEM)
C. LOGISTIK
Logistik yang diperlukan
untuk memudahkan proses mentoring termasuk
perkara-perkara
berikut :
·
Bilik Perbincangan/Rundingan
·
Kemudahan ICT
3.
TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB
Mereka yang mempunyai peranan dalam sistem mentoring di
maktab ialah seperti
berikut :
a. Pengetua
Untuk garis panduan tanggungjawab pengetua, sila rujuk bahagian 4.
b. Timbalan Pengetua Hal Ehwal Akademik (TPHEA)
TPHEA boleh dilantik sebagai Penyelaras Program Mentor di maktab.
§ Mengenalpasti dan
memastikan kemudahan sumber-sumber yang
berguna di maktab mudah diperolehi .
§ Memantau perkembangan
profesional guru-guru baru selepas
berakhirnya proses mentoring dan mengenalpasti mereka
yang
§ berpotensi untuk
memegang jawatan-jawatan dalam jawatankuasa yang
terdapat di maktab.
§ Membantu membentuk
budaya ilmu dan kemajuan secara menyeluruh
dikalangan komuniti maktab.
c.
Ketua-Ketua Jabatan dan Guru Kanan
Ketua-Ketua Jabatan
bertanggungjawab menyediakan bahan dan sumber yang berkaitan dengan subjek yang
diajar. Beliau juga boleh memberi sokongan dalam membimbing mentee dalam
hal-hal berkaitan subjek dan seterusnya membantu dalam hal-hal pedagogi
d. Mentor
Mentor
memberi panduan kepada mentee dengan cara berikut :
·
Membincang pengajaran yang berkesan
·
Memerhati dan kemudian memberi
komen secara membina mengenai pengajaran
mentee
·
Membantu mentee membentuk rutin
pengurusan kelas yang baik agar proses pembelajaran menjadi efektif.
·
Mentor juga mengambil bahagian
dalam merancang proses orientasi guru baru anjuran maktab. Pada akhir
tahun mereka juga akan menulis satu laporan(review) tentang pengalaman
mereka berkaitan program mentoring dan menghantar kepada TPHEA
·
Tanggungjawab utama mentor ialah memberi sokongan dan
bimbingan kepada guru baru.
Mentor
memberi sokongan dengan cara berikut :
·
Perjumpan formal
berkala(dijadualkan) dengan mentee
·
Perjumpaan tidak
formal(perbincangan) dengan mentee.
·
Kaunseling selepas peristiwa yang
menyebabkan stress(sekiranya ada)
·
Membantu mendapatkan sumber-sumber
untuk mengajar
e. Mentee
Mentee adalah guru baru. Mereka juga mempunyai hak dan tangungjawab
sendiri. Hak-hak mereka termasuk :
o Kerahsiaan terhadap
hubungan mentoring
o Dikecualikan daripada
mengajar kelas-kelas peperiksaan.
o Dikecualikan daripada
mengajar pada minggu pertama selepas melaporkan diri untuk bertugas.
o Dalam keadaan tertentu
mereka boleh meminta untuk menukar mentor
LATIHAN UNTUK MENTOR (MENTOR
TRAINING)
Berikut adalah beberapa
latihan yang boleh dimasukkan dalam kursus mentor. Senarainya boleh
ditambah.
a. Interpersonal and Personal Skills
·
Developing active listening skills
·
Feedback skills
·
Support skills
·
One-to-one communication skills
·
Assertiveness training
·
Professional Skills
·
Lesson observation and its
different purposes(for developing, for evaluation, for professional learning,
etc)
·
Design and use of observation
instruments
·
The process of clinical supervision
·
Basic classroom research skills
·
Questioning, challenging, focusing,
summarising
·
Problems-solving skills
·
Organising and record-keeping
skills
·
Acting as a change agent
Dalam melaksanakan program mentoring di MRSM beberapa langkah-langkah perlu diberi perhatian. Ia meliputi polisi mentoring, ciri-ciri yang perlu dipertimbangkan semasa memilih mentor, proses pelaksanaan program mentoring serta peranan dan tanggunjawab individu yang terlibat
1. POLISI
2. PELAKSANAAN PROGRAM MENTORING
a. Pemilihan Mentor
- ◦ Mesti sekurang kurangnya mempunyai 10 tahun pengalaman mengajar
- ◦ Mempunyai prestasi cemerlang dalam pengajaran dan pembelajaran
- ◦ Dihormati di kalangan masyarakat maktab kerana integritinya.
- ◦ Mengajar di MRSM yang sama.
- ◦ Sebaik-baiknya daripada subjek dan jabatan yang sama.
- ◦ Pernah mengikuti latihan kepakaran sebagai mentor.
Mentor yang berjaya akan dipertimbangankan untuk kenaikan pangkat dan anugerah cemerlang.
Mentor dikecualikan daripada tanggungjawab bukan akademik seperti penyelaras program lain di maktab/kolej
Mentor diberi ganjaran berbentuk wang tertakluk kepada budibicara
(Discretionary Monetary Reward)
Kedudukan(status) mentor akan dikaji semula dalam usaha meringkan beban dan tanggungjawab mereka(Contoh: Dalam konteks beban mengajar: Jumlah waktu mengajar seseorang mentor seharusnya tidak melebihi 20 selamasa seminggu; Dari segi kedudukan pula, peranan mentor patutlah diiktiraf oleh MARA)
c.
Terma dan syarat
Untuk memastikan program mentoring
berjalan lancar dan berkesan, pihak sekolah perlu memberi perhatian kepada
langkah-langkah penting seperti berikut
◦ Nisbah mentor-mentee mestilah tidak
melebihi 3 mentee –1 mentor (Bagi guru cemerlang tidak melebihi 2 mentee)
◦ Perlantikan adalah untuk tempoh 1
tahun pengajian dan boleh diperbaharui(sekiranya ada keperluan)
◦ Dalam setiap jabatan di maktab
mestilah ada sekurang-kurangnya seorang mentor terlatih
◦ Mentor tidak bertanggungjawab di
atas perletakan jawatan mentee.
◦ Sebelum perlantikan, setiap mentor
mestilah menjalani latihan mentoring terlebih dahulu.
Mentor mestilah membuat
catatan atau merekod semua aktiviti mentoring
dalam buku log yang akan
digunakan untuk tujuan statistik dan kajian
semula di akhir tahun.
d. Tanggungjawab Pengetua
Mentoring memainkan peranan penting
dalam mengorientasikan guru-guru
baru. Justeru keberkesanan dan kejayaan
mereka bergantung kepada sokongan padu daripada
pengetua
Berikut ialah panduan untuk
pengetua/pengarah :
·
Menunjukkan minat dan perhatian di
atas kehadiran guru baru. Mereka merupakan menentu kepada kejayaan
program mentoring maktab dengan mewujudkan suasana yang mengalakkan
perkembangan/kemajuan program.
·
Mempamerkan sokongan dalam semua
program mentoring dan memastikan semua warga maktab turut menyokong program
ini.
·
Memudahkan proses mentoring dengan
memastikan halangan-halangan birokrasi dan lain-lain diminimakan..
·
Memperuntukkan masa supaya mentee
dan mentor dapat bertemu dan mencerap pengendalian kelas masing-masing.
·
Memastikan mentee bertugas di
tempat yang berdekatan dengan mentor.
·
Memastikan setiap mentor telah
menerima latihan mentoring.
·
Memastikan setiap mentor menerima
semua alatan dan sumber yang diperlukan dalam melaksanakan tugas mereka.
·
Menetapkan kekerapan pertemuan(1
kali dalam 1 semester) antara jabatan-jabatan yang mengendalikan program
mentoring untuk meningkatkan usahasama demi pembangunan professionalisme guru.
·
Memastikan jumlah waktu mengajar
yang adil dan tidak membebankan(maksima 20 selamasa seminggu)
·
Memastikan pihak-pihak lain yang
berkaitan seperti ibu bapa dan pelajar-pelajar dimaklumkan mengenai tujuan
program mentoring ini diadakan.
·
Menghormati kerahsian hubungan dan
jalinan kerja antara mentor dan mentee
·
Menghantar laporan tahunan program
mentoring kepada Pengarah BPM mengikut format yang ditetapkan.
2. PELAKSANAAN PROGRAM MENTORING
A. CIRI MENTOR
·
Mereka bersifat terbuka dan jujur
·
Mereka sering memberi pendapat yang
membina, berdedikasi dan mempunyai keghairahan terhadap tugas.
·
Mereka memiliki emosi yang matang
dan boleh menghadapi reality.
·
Mereka adalah asertif tetapi
prihatin
·
Mereka mempunyai kemahiran
interpersonal yang baik seperti berkeupayaan menjalinkan hubungan,
berkomunikasi, mendengar, menyoal, mengurus konflik dan member motivasi.
·
Mereka faham tentang kebimbangan
dan pengalaman yang dilalui oleh seorang guru baru.
·
Mereka merupakan contoh yang baik
dan segani di sekolah.
B. SUMBER-SUMBER
YANG DIPERLUI
Sumber-sumber yang diperlukan oleh
mereka yang terlibat dalam
program mentoring
adalah seperti berikut :
·
Buku Panduan
Kurikulum
·
Spesifikasi
Kurikulum Subjek(Silibus)
·
Buku Skema Kerja
·
Fail Persediaan
Mengajar
·
Buku teks dan
rujukan
·
Buku Panduan “A
Framework for teaching”
·
Buku Panduan
Mentoring
·
Kalendar
Persekolahan(Planner)
·
Buku Panduan
Homeroom
·
Buku Peraturan
Maktab
·
Panduan Etika
Perguruan
·
Senarai aktiviti
kokurikulum yang ditawarkan di maktab
·
Buku Panduan”Schoolwide
Enrichment Model”(SEM)
C. LOGISTIK
Logistik yang diperlukan
untuk memudahkan proses mentoring termasuk
perkara-perkara
berikut :
·
Bilik Perbincangan/Rundingan
·
Kemudahan ICT
3.
TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB
Mereka yang mempunyai peranan dalam sistem mentoring di maktab ialah seperti
berikut :
a. Pengetua
Untuk garis panduan tanggungjawab pengetua, sila rujuk bahagian 4.
b. Timbalan Pengetua Hal Ehwal Akademik (TPHEA)
TPHEA boleh dilantik sebagai Penyelaras Program Mentor di maktab.
§ Mengenalpasti dan
memastikan kemudahan sumber-sumber yang
berguna di maktab mudah diperolehi .
§ Memantau perkembangan
profesional guru-guru baru selepas
berakhirnya proses mentoring dan mengenalpasti mereka
yang
§ berpotensi untuk
memegang jawatan-jawatan dalam jawatankuasa yang
terdapat di maktab.
§ Membantu membentuk
budaya ilmu dan kemajuan secara menyeluruh
dikalangan komuniti maktab.
c.
Ketua-Ketua Jabatan dan Guru Kanan
Ketua-Ketua Jabatan
bertanggungjawab menyediakan bahan dan sumber yang berkaitan dengan subjek yang
diajar. Beliau juga boleh memberi sokongan dalam membimbing mentee dalam
hal-hal berkaitan subjek dan seterusnya membantu dalam hal-hal pedagogi
d. Mentor
Mentor
memberi panduan kepada mentee dengan cara berikut :
·
Membincang pengajaran yang berkesan
·
Memerhati dan kemudian memberi
komen secara membina mengenai pengajaran
mentee
·
Membantu mentee membentuk rutin
pengurusan kelas yang baik agar proses pembelajaran menjadi efektif.
·
Mentor juga mengambil bahagian
dalam merancang proses orientasi guru baru anjuran maktab. Pada akhir
tahun mereka juga akan menulis satu laporan(review) tentang pengalaman
mereka berkaitan program mentoring dan menghantar kepada TPHEA
·
Tanggungjawab utama mentor ialah memberi sokongan dan
bimbingan kepada guru baru.
Mentor
memberi sokongan dengan cara berikut :
·
Perjumpan formal
berkala(dijadualkan) dengan mentee
·
Perjumpaan tidak
formal(perbincangan) dengan mentee.
·
Kaunseling selepas peristiwa yang
menyebabkan stress(sekiranya ada)
·
Membantu mendapatkan sumber-sumber
untuk mengajar
e. Mentee
Mentee adalah guru baru. Mereka juga mempunyai hak dan tangungjawab
sendiri. Hak-hak mereka termasuk :
o Kerahsiaan terhadap
hubungan mentoring
o Dikecualikan daripada
mengajar kelas-kelas peperiksaan.
o Dikecualikan daripada
mengajar pada minggu pertama selepas melaporkan diri untuk bertugas.
o Dalam keadaan tertentu
mereka boleh meminta untuk menukar mentor
LATIHAN UNTUK MENTOR (MENTOR
TRAINING)
Berikut adalah beberapa
latihan yang boleh dimasukkan dalam kursus mentor. Senarainya boleh
ditambah.
a. Interpersonal and Personal Skills
·
Developing active listening skills
·
Feedback skills
·
Support skills
·
One-to-one communication skills
·
Assertiveness training
·
Professional Skills
·
Lesson observation and its
different purposes(for developing, for evaluation, for professional learning,
etc)
·
Design and use of observation
instruments
·
The process of clinical supervision
·
Basic classroom research skills
·
Questioning, challenging, focusing,
summarising
·
Problems-solving skills
·
Organising and record-keeping
skills
·
Acting as a change agent