BORANG PROGRAM
MENTORING
MRSM PENDANG
NAMA GURU:
……………………………………………………………………………………………………….
NAMA MENTOR: …………………………………………………………………………………………………..
SENARAI SEMAK AKTIVITI MENTORING
MENGIKUT FASA. SILA TANDAKAN ( ) PADA
RUANGAN CATATAN YANG DISEDIAKAN APABILA SELESAI SESUATU AKTIVITI.
|
FASA
1: PENGALAMAN PRA-MENGAJAR / MASA: 2 HARI
|
||
|
AKTIVITI PENGENALAN / MASA: HARI 1-2
|
CATATAN
|
TINDAKAN
|
|
1.
Pengoperasian maktab
|
|
|
|
2.
Harapan maktab terhadap guru
|
|
|
|
3.
Harapan maktab terhadap pelajar
|
|
|
|
4.
Budaya maktab – morning call, dll
|
|
|
|
5. Aktiviti
induksi
|
|
|
|
FASA
2: PENGALAMAN AWAL MENGAJAR / MASA: MINGGU 1-4
|
|
|
|
1.
Perancangan dan persediaan (Silibus, Huraian
Sukatan Pelajaran, , skema kerja, contoh-contoh rancangan pengajaran &
modul pengajaran. Mentee membuat
pemerhatian di dalam kelas mentor dan sebaliknya. Mentor mesti menyimpan buku
log yang mengandungi tarikh dan masa pertemuan, tujuan pertemuan serta
pencerapan kelas)
|
|
|
|
2. Pengurusan
kelas
·
Mewujudkan / menetapkan ruitn dan prosedur di dalam kelas seperti ketepatan masa belajar dating ke kelas,
tempoh masa penyerahan tugasan, keluar & masuk ke kelas, kedatangan,
jadual bertugas, dll.)
|
|
|
|
3. Perkembangan
pengajaran – permulaan, perkembangan & penutup yang mengandungi:
·
Objektif pengajaran dinyatakan dalam bentuk
objektif perlakuan & dapat dinilai.
·
Sumber – buku teks, buku rujukan, poster, internet,
PSP, lawatan dll.
·
Penilaian pengajaran
·
Refleksi – untuk membantu mentee mengetahui
kekurangan & kekuatan dalam pengajaran.
|
|
|
|
FASA
3 : MEMPERTINGKATKAN KEMAHIRAN DLM PENGAJARAN / MASA: BULAN 2-6
|
|
|
|
1.
Berkomunikasi dengan jelas dan tepat (mengajar
sehingga faham)
|
|
|
|
2.
Menggunakan teknik penyoalan &
perbincangan
|
|
|
|
3.
Menggalakkan pelajar belajar
|
|
|
|
4.
Memberikan maklumbalas kepada pelajar
|
|
|
|
5.
Memperlihatkan fleksibiliti & respons
|
|
|
|
6.
Menggunakan bentuk / jenis interaksi yang
sesuai bagi menyokong pembelajaran
|
|
|
|
7. Memahami
isu etika dalam kelas (bahasa yang betul, mengawal emosi, pakaian yang sopan,
dll)
|
|
|
|
FASA
4 : MENGHAMPIRI TAHAP KOMPETEN MEMUASKAN / MASA: BULAN 7-12
|
|
|
|
1. Mengenalpasti
pelbagai strategi pengajaran yang dapat digunakan & tahu kenapa sesuatu
strategi itu diutamakan. Stail pengajaran:
·
Ulangkaji & Latihtubi
·
Kuliah / Pensyarah Jemputan
·
Perbincangan
·
Projek Independen
·
Pusat Pembelajaran / Minat
·
Simulasi / Main Peranan / Drama
·
Permainan
·
Projek
·
Pembelajaran Interaktif
·
Lawatan / Demonstrasi
·
Peer – Tutoring / Mentoring
·
Pembelajaran Kooperatif
|
|
|
|
2.
Tugas bukan akademik (HR, SEM, dll)
|
|
|
|
3.
Pemerhatian Pengajaran
|
|
|