BORANG PROGRAM MENTORING


BORANG PROGRAM MENTORING
 MRSM PENDANG

NAMA GURU: ……………………………………………………………………………………………………….

NAMA MENTOR: …………………………………………………………………………………………………..
SENARAI SEMAK AKTIVITI MENTORING MENGIKUT FASA. SILA TANDAKAN (    ) PADA RUANGAN CATATAN YANG DISEDIAKAN APABILA SELESAI SESUATU AKTIVITI.

FASA 1: PENGALAMAN PRA-MENGAJAR / MASA: 2 HARI
AKTIVITI PENGENALAN / MASA: HARI 1-2
CATATAN
TINDAKAN
1.       Pengoperasian maktab


2.       Harapan maktab terhadap guru


3.       Harapan maktab terhadap pelajar


4.       Budaya maktab – morning call, dll


5.       Aktiviti induksi



FASA 2: PENGALAMAN AWAL MENGAJAR / MASA: MINGGU 1-4


1.       Perancangan dan persediaan (Silibus, Huraian Sukatan Pelajaran, , skema kerja, contoh-contoh rancangan pengajaran & modul pengajaran.  Mentee membuat pemerhatian di dalam kelas mentor dan sebaliknya. Mentor mesti menyimpan buku log yang mengandungi tarikh dan masa pertemuan, tujuan pertemuan serta pencerapan kelas)



2.       Pengurusan kelas
·         Mewujudkan / menetapkan ruitn  dan prosedur di dalam kelas seperti  ketepatan masa belajar dating ke kelas, tempoh masa penyerahan tugasan, keluar & masuk ke kelas, kedatangan, jadual bertugas, dll.)



3.       Perkembangan pengajaran – permulaan, perkembangan & penutup yang mengandungi:
·         Objektif pengajaran dinyatakan dalam bentuk objektif perlakuan & dapat dinilai.
·         Sumber – buku teks, buku rujukan, poster, internet, PSP, lawatan dll.
·         Penilaian pengajaran
·         Refleksi – untuk membantu mentee mengetahui kekurangan & kekuatan dalam pengajaran.



FASA 3 : MEMPERTINGKATKAN KEMAHIRAN DLM PENGAJARAN / MASA: BULAN 2-6


1.       Berkomunikasi dengan jelas dan tepat (mengajar sehingga faham)


2.       Menggunakan teknik penyoalan & perbincangan


3.       Menggalakkan pelajar belajar


4.       Memberikan maklumbalas kepada pelajar


5.       Memperlihatkan fleksibiliti & respons


6.       Menggunakan bentuk / jenis interaksi yang sesuai bagi menyokong pembelajaran


7.       Memahami isu etika dalam kelas (bahasa yang betul, mengawal emosi, pakaian yang sopan, dll)



FASA 4 : MENGHAMPIRI TAHAP KOMPETEN MEMUASKAN / MASA: BULAN 7-12


1.       Mengenalpasti pelbagai strategi pengajaran yang dapat digunakan & tahu kenapa sesuatu strategi itu diutamakan. Stail pengajaran:
·         Ulangkaji & Latihtubi
·         Kuliah / Pensyarah Jemputan
·         Perbincangan
·         Projek Independen
·         Pusat Pembelajaran / Minat
·         Simulasi / Main Peranan / Drama
·         Permainan
·         Projek
·         Pembelajaran Interaktif
·         Lawatan / Demonstrasi
·         Peer – Tutoring / Mentoring
·         Pembelajaran Kooperatif



2.       Tugas bukan akademik (HR, SEM, dll)


3.       Pemerhatian Pengajaran